Schoolplan en kwaliteitszorg

afbeelding IKC Plan moet hier nog ingevoegd - is nu geen scherpe versie - 

Op Jenaplan IKC Donatushof bieden we, in een doorgaande lijn, opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. We maken dit zichtbaar in onze dagelijkse praktijk en in onze verantwoording. Voor opvang en onderwijs gelden echter ook eigen en specifieke kaders en daarmee bewoordingen, waarmee verantwoording wordt afgelegd aan het betreffende inspectiekader. Dit maakt dat we soms van school spreken en soms van IKC, waar we wel (deels) beiden bedoelen. 

 

Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden behaald.

 

Doelen in het schoolplan 

In de huidige beleidsperiode 2024-2027 worden de volgende doelen gerealiseerd:

 

Jenaplanvisie en wereldoriëntatie

 

Pedagogisch klimaat:

Didactisch handelen:

Doorgaande lijn kinderopvang en onderwijs
We bieden opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar in een doorgaande lijn op het gebied van:

Zicht op ontwikkeling
Wij willen natuurlijk ieder kind zo optimaal mogelijk begeleiden en daarvoor is het nodig om in beeld te hebben wat het kind nodig heeft. Iedere dag willen we dit verbeteren en onze kennis te vergroten. Aankomende jaren willen we accent leggen op:

Burgerschap

Ons doel is om de gestelde doelen van burgerschapsonderwijs meetbaar te maken zodat we realistischer de vaardigheden van de kinderen in beeld kunnen brengen. Daarmee kunnen we zien op welke wijze kinderen profiteren van ons aanbod.

Hoe bereiken we deze doelen?

IKC Donatushof hanteert een gestructureerde aanpak om de missie van de school doelmatig te vertalen naar de dagelijkse praktijk. De school gelooft dat een heldere structuur zorgt voor duidelijkheid, voorspelbaarheid en een veilige omgeving waarin gerichte ontwikkeling mogelijk is voor het hele team. 

Van missie naar praktijk
De school werkt met een gelaagd planningssysteem om de missie te verwezenlijken. Het strategische meerjarenplan geeft de langetermijnkoers aan, die vervolgens wordt vertaald naar concrete jaarplannen. De doelen uit deze jaarplannen worden omgezet in praktische activiteiten die zichtbaar zijn op het doelenbord, in wekelijkse mededelingen en in de jaarkalender. Door deze methodiek is de missie niet slechts een abstract begrip, maar een levende en ademende realiteit die dagelijks wordt nagestreefd.

Kwaliteitsborging op drie niveaus
Kwaliteitsborging en -ontwikkeling vinden plaats op drie niveaus:

  1. Schoolniveau: De ontwikkelgroepen (Stevige Basis, Pedagogisch Klimaat, en Wereldoriëntatie) ontwikkelen het schoolbeleid. Dit beleid wordt besproken in bouw- en teamoverleggen en op studiedagen, wat zorgt voor een gedeelde koers en betrokkenheid van het hele team.

  2. Bouw- en groepsniveau: De uitvoering van het onderwijskundige plan wordt besproken en aangestuurd in systematische bouwoverleggen. Dit zorgt voor consistentie en een doorlopende lijn binnen de verschillende bouwen.

  3. Betrokkenheid van de gemeenschap: Als Jenaplan-school betrekt het IKC de hele gemeenschap bij kwaliteitsontwikkeling. De school werkt met een kinderraad en neemt vragenlijsten af om de stem van de kinderen te horen. De ouderraad en de IKC-raad dienen als platforms voor samenwerking met ouders, en tevredenheidspeilingen worden gebruikt om feedback te verzamelen en de ervaringen te verrijken.

IKC Donatushof formaliseert de uitvoering van zijn onderwijskundige plan door middel van kwaliteitskaarten. Deze kaarten dienen als leidraad en zijn de kern van de kwaliteitsborging. De school monitort en ontwikkelt deze werkwijzen actief door groepsbezoeken te faciliteren, waarbij de praktijk van het onderwijs wordt geobserveerd en besproken. Vervolgens worden de bevindingen meegenomen naar overlegmomenten om de kaarten bij te stellen. De essentiële kwaliteitskaarten zijn thematisch verdeeld en direct gekoppeld aan de drie ontwikkelgroepen, wat zorgt voor een gestructureerde en doelgerichte aanpak van kwaliteitsverbetering.