Schoolplan en kwaliteitszorg
afbeelding IKC Plan moet hier nog ingevoegd - is nu geen scherpe versie -
Op Jenaplan IKC Donatushof bieden we, in een doorgaande lijn, opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. We maken dit zichtbaar in onze dagelijkse praktijk en in onze verantwoording. Voor opvang en onderwijs gelden echter ook eigen en specifieke kaders en daarmee bewoordingen, waarmee verantwoording wordt afgelegd aan het betreffende inspectiekader. Dit maakt dat we soms van school spreken en soms van IKC, waar we wel (deels) beiden bedoelen.
Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden behaald.
Doelen in het schoolplan
In de huidige beleidsperiode 2024-2027 worden de volgende doelen gerealiseerd:
Jenaplanvisie en wereldoriëntatie
- De pijlers gesprek en vieren worden vanuit de missie van IKC Donatushof en de theorie uitgewerkt waarbij de nadruk ligt op concrete werkvormen in de groep en het IKC zodat er eenzelfde gedachtegoed en werkvorm is in het gehele IKC.
- We stimuleren het nemen van verantwoordelijkheden van de kinderen en bespreken dit in de groepen en de kinderraad. Het team verdiept zich in de theorie behorende bij het nemen van verantwoordelijkheid.
- Wereldoriëntatie geven we vorm in thematisch onderwijs, waarbij we in een doorgaande lijn een stevige kennisbasis realiseren binnen een betekenisvolle context. Veel verschillende vakgebieden krijgen een plek binnen het thematisch werken, er is oog voor de wereld om ons heen en ontmoeting met elkaar. De komende jaren werken we met het Nederlands Kennis Curriculum als onderlegger, steeds meer projecten uit.Een deel van de basisvaardigheden krijgt ook een belangrijke plek binnen het thematisch werken, denk hierbij aan luisteren en lezen met begrip en ander aanbod vanuit het (voorbereidend) leesonderwijs.
Pedagogisch klimaat:
- We vergroten onze deskundigheid in de pijler gesprek waarin wij de vaardigheden hebben om een constructief leergesprek te voeren met een kind of kinderen.
- Het team bevordert hun deskundigheid om de methode Kwink te beheersen zodat binnen het IKC nog meer een eenduidige taal gesproken wordt omtrent het pedagogisch klimaat en aanbod.
Didactisch handelen:
-
We ontwikkelen onze didactische vaardigheden zodat we de deskundigheid hebben om EDI lessen vorm te geven vanuit een beredeneerd aanbod waarin de doelmatigheid en afstemming op de kinderen zichtbaar is. De lessen worden gerealiseerd vanuit het Jenaplan gedachtegoed waarin samenwerken en verantwoordelijkheid bij kinderen centraal staat.
- We borgen de vastgestelde routines en afspraken binnen het IKC zodat er een naadloze overgang is tussen de groepen en de kinderopvang met als resultaat dat er effectieve lestijd is en een voorspelbare en veilige omgeving voor kinderen.
Doorgaande lijn kinderopvang en onderwijs
We bieden opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar in een doorgaande lijn op het gebied van:
- We borgen de opgestelde activiteiten waarin de doorgaande lijn vorm krijgt en versterken de inhoud van de activiteiten gekoppeld aan onze missie zodat kinderen profiteren van het rijke aanbod en dat het nog meer op elkaar aansluit.
Zicht op ontwikkeling
Wij willen natuurlijk ieder kind zo optimaal mogelijk begeleiden en daarvoor is het nodig om in beeld te hebben wat het kind nodig heeft. Iedere dag willen we dit verbeteren en onze kennis te vergroten. Aankomende jaren willen we accent leggen op:
- Het doel is dat de vastgestelde ondersteuningsstructuur volledig wordt benut zodat stamgroepleiders inzicht hebben in de vaardigheden van hun groep en daar hun onderwijs op kunnen afstemmen zodat zo veel mogelijk kinderen profiteren van het beredeneerde aanbod. Van belang is dat de aanhaakacties verwerkt zijn in het rooster en dat de groepsplannen en o.p.p. van kwaliteit zijn.
Burgerschap
Ons doel is om de gestelde doelen van burgerschapsonderwijs meetbaar te maken zodat we realistischer de vaardigheden van de kinderen in beeld kunnen brengen. Daarmee kunnen we zien op welke wijze kinderen profiteren van ons aanbod.
Hoe bereiken we deze doelen?
IKC Donatushof hanteert een gestructureerde aanpak om de missie van de school doelmatig te vertalen naar de dagelijkse praktijk. De school gelooft dat een heldere structuur zorgt voor duidelijkheid, voorspelbaarheid en een veilige omgeving waarin gerichte ontwikkeling mogelijk is voor het hele team.
Van missie naar praktijk
De school werkt met een gelaagd planningssysteem om de missie te verwezenlijken. Het strategische meerjarenplan geeft de langetermijnkoers aan, die vervolgens wordt vertaald naar concrete jaarplannen. De doelen uit deze jaarplannen worden omgezet in praktische activiteiten die zichtbaar zijn op het doelenbord, in wekelijkse mededelingen en in de jaarkalender. Door deze methodiek is de missie niet slechts een abstract begrip, maar een levende en ademende realiteit die dagelijks wordt nagestreefd.
Kwaliteitsborging op drie niveaus
Kwaliteitsborging en -ontwikkeling vinden plaats op drie niveaus:
- Schoolniveau: De ontwikkelgroepen (Stevige Basis, Pedagogisch Klimaat, en Wereldoriëntatie) ontwikkelen het schoolbeleid. Dit beleid wordt besproken in bouw- en teamoverleggen en op studiedagen, wat zorgt voor een gedeelde koers en betrokkenheid van het hele team.
- Bouw- en groepsniveau: De uitvoering van het onderwijskundige plan wordt besproken en aangestuurd in systematische bouwoverleggen. Dit zorgt voor consistentie en een doorlopende lijn binnen de verschillende bouwen.
- Betrokkenheid van de gemeenschap: Als Jenaplan-school betrekt het IKC de hele gemeenschap bij kwaliteitsontwikkeling. De school werkt met een kinderraad en neemt vragenlijsten af om de stem van de kinderen te horen. De ouderraad en de IKC-raad dienen als platforms voor samenwerking met ouders, en tevredenheidspeilingen worden gebruikt om feedback te verzamelen en de ervaringen te verrijken.
IKC Donatushof formaliseert de uitvoering van zijn onderwijskundige plan door middel van kwaliteitskaarten. Deze kaarten dienen als leidraad en zijn de kern van de kwaliteitsborging. De school monitort en ontwikkelt deze werkwijzen actief door groepsbezoeken te faciliteren, waarbij de praktijk van het onderwijs wordt geobserveerd en besproken. Vervolgens worden de bevindingen meegenomen naar overlegmomenten om de kaarten bij te stellen. De essentiële kwaliteitskaarten zijn thematisch verdeeld en direct gekoppeld aan de drie ontwikkelgroepen, wat zorgt voor een gestructureerde en doelgerichte aanpak van kwaliteitsverbetering.