Ontwikkeling en resultaten
Tussentijdse toetsen
Het is van groot belang om in beeld te hebben wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle kinderen te begeleiden. Door de structuur van onderwijs en begeleiding binnen ons IKC streven we ernaar zoveel mogelijk kinderen op hun niveau te begeleiden en onderwijs te laten volgen. De individuele groei monitoren we onder andere door het voeren van gesprekken, het doen van observaties en het afnemen van toetsen.
Methodegebonden toetsen
Methodes zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Ze bieden leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Methodes bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methodes hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen en daarnaast de informatie vanuit instructies en observaties tijdens lessen en zelfstandig werken. Op basis van al deze informatie samen, kan het onderwijsaanbod per leergebied tussentijds worden bijgesteld voor de hele groep of voor individuele kinderen.
Leerling in Beeld en resultaatanalyse
Naast methode gebonden toetsen gebruiken we methode onafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele kinderen en de groep te volgen. Dit doen we met het programma Leerling in Beeld.
Met de methode onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld kunnen de vorderingen van individuele kinderen en groepen kinderen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen.
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te brengen, maken we vanaf groep 3 gebruik van het instrument Sociaal emotioneel functioneren van Leerling in Beeld. Middels vragenlijsten voor de stamgroepleiders brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de veiligheidsbeleving van de kinderen in kaart. Vanaf groep 5 worden ook door de kinderen zelf vragen ingevuld. De uitkomsten van de vragenlijsten worden ingezet om de kinderen op een goede manier te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.
KIJK!
Bij de afdeling opvang en in de stamgroepen 1-2 maken we gebruik van het ontwikkelingsvolgsysteem Kijk!0-7. Hierin volgen we de ontwikkeling van het kind op verschillende gebieden. Door gebruik van dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau het kind werkt en handelt. Hierdoor kunnen we zo optimaal mogelijk aansluiten bij de behoefte van de kinderen en activiteiten aanbieden die uitdagen tot de volgende stap in de ontwikkeling van het kind.
Doorstroomtoets groep 8
Met ingang van schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.
Referentieniveaus
De inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Wat zijn referentieniveaus?
Een doorstroomtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
• hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
• hoeveel procent van de leerlingen met de doorstroomtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.
Het fundamentele niveau (minimum niveau) en het streefniveau (basis niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn signaleringswaarden?
Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.
Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
In schooljaar 2023-2024 maakten alle kinderen van groep 8 in februari de Doorstroomtoets, die landelijk genormeerd is. Met de resultaten van deze Doorstroomtoets ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de kinderen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun kinderen vergelijkbaar zijn. De scores van de Doorstroomtoets basisonderwijs liggen tussen de 151 en 200. In schooljaar 2023-2024 was de gemiddelde score van groep 8 van Donatushof op de Doorstroomtoets 176. Deze score is gelijk aan de landelijk gemiddelde score.
Hieronder worden onze resultaten van de afgelopen schooljaren weergegeven. De individuele kinderen hebben over het algemeen een score behaald die overeenkomt met de resultaten in het leerlingvolgsysteem over de afgelopen jaren en het advies voor het voortgezet onderwijs. We hebben de ambitie om het aantal kinderen dat de referentieniveaus 2F/1S haalt omhoog te krijgen, zodat we een schoolresultaat bereiken dat beter past bij onze scholengroep. Dit bereiken we door als team de referentiedoelen scherp in beeld te hebben, doelgericht te werken en uit te gaan van hoge verwachtingen van kinderen.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau?
% 1F behaald (over drie schooljaren)
Jenaplan IKC Donatushof: 96.7%
Vergelijkbare scholen: 96.5%
Signaleringswaarde inspectie: (85,0%)
Welk percentage leerlingen behaalt het streefniveau
% 1S/2F behaald (over drie schooljaren)
Jenaplan IKC Donatushof: 55,5%
Vergelijkbare scholen: 64.1%
Signaleringswaarde inspectie: (55.1%)
Schooladviezen
Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven in 2023-2024?
pro
2,5%
vmbo-b
2,5%
vmbo-b/k
2,5%
vmbo-k / vmbo-(g)t
2,5%
vmbo-(g)t
20,0%
vmbo(g)t / havo
7,5%
havo
5,0%
havo / vwo
35,0%
vwo
22,5%
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:
- Respectvol
- Samenleven
- Welbevinden
Jenaplan IKC Donatushof is een plek waar kinderen zich stap voor stap kunnen ontwikkelen tot authentieke, nieuwsgierige en autonome mensen. Kinderen die zelfvertrouwen hebben en in zichzelf geloven. In een veilig leef- en leerklimaat mag ieder kind zijn wie het is. Door samen zijn en samenwerken leren kinderen over zichzelf en van onderlinge verschillen. We leren kinderen respect te hebben voor de wereld om hen heen. Respect voor de mensen, natuur en omgeving waarin ze leven.
Werkwijze Sociale opbrengsten
Het is belangrijk om voortdurend oog te hebben voor een goed pedagogisch klimaat op ons IKC. We investeren voortdurend in het versterken van onze leerkrachtvaardigheden en spelen gezamenlijk in op wat een situatie aan interventies vraagt. Dit alles met als doel te zorgen voor een veilige omgeving binnen en buiten de groep. We zien het als een uitdaging om het fijn met elkaar te hebben met minimale afspraken en te focussen op gedrag dat we willen zien. Om dit te bereiken blijven we met elkaar in gesprek en anticiperen we op wat we zien in de school en op het plein.
De werkgroep Pedagogisch Klimaat monitort de handhaving van gemaakte afspraken, evalueert die met de kinderraad en het team en stelt waar nodig bij. Kinderen worden zo mede verantwoordelijk gemaakt voor een veilig klimaat voor iedereen. Net zoals door het project Mediation, waarin kinderen opgeleid worden te bemiddelen bij conflicten.
Stamgroepen zijn heterogeen van samenstelling en bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Zo ervaren kinderen wat het betekent een jongere in een groep te zijn en later tot de ouderen te behoren. Die verschillende posities doen een beroep op verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, hulp vragen en bieden, luisteren naar en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar.