Missie en Visie
![]()
Kernwaarden van ons IKC
- Uitdagend
- Betekenisvol
- Verbinding
Missie en visie
Binnen Donatushof geloven we dat de wereld mooier wordt wanneer kinderen leven en leren in verbinding met zichzelf, met elkaar en met de wereld om zich heen. De reden dat we bestaan is simpel: vanuit onze filosofie ondersteunen wij ouders en verzorgers om kinderen wijzer, bewuster en liefdevoller de wereld in te laten stappen. Wij leiden kinderen op tot nieuwsgierige wereldburgers met een rijk gevulde rugzak vol kennis en vaardigheden die respect hebben voor anderen en actief bijdragen aan een betere samenleving. Onze missie zegt het al: verbinding is de basis voor betekenisvol en uitdagend onderwijs, gegeven vanuit een samenhangend geheel van vakgebieden en kerndoelen. Bij ons ben je als kind en collega zichtbaar en voelbaar deel van een gemeenschap. Een plek die voelt als een tweede thuis, met ruimte voor gesprek, spel, werk en viering en waar we soms ook stil mogen zijn bij moeilijke momenten.
Waar wij in geloven
De vier kernwaarden: vertrouwen, verbinding, verantwoordelijkheid en verwondering, vormen de dragers van ons pedagogisch klimaat. Die waarden zien we terug in hoe wij met elkaar, de kinderen en ouders en verzorgers omgaan. We mogen zijn wie we zijn en dat geldt ook voor de ander. Ouders en verzorgers brengen waar het kan en lukt hun wereld van talenten, ervaringen en kennis ons gebouw binnen en maken zo verbinding met de kennisrijke thema’s. Dat maakt ze onze partners in de reis van het kind binnen Donatushof. We stellen hoge verwachtingen aan de kinderen, omdat we geloven in hun potentieel. We geven kinderen taken in de groep en er is een Kinderraad. Zo leren we ze hun eigen stem te ontwikkelen. Nieuwsgierigheid zit in jou en mij en we dagen kinderen uit om met verwondering te leren. Of het nu gaat om een uitdagende rekenopdracht, een thema over water of om een theaterstuk met ouders en verzorgers. Kinderen leven en leren hier met plezier.
Hoe wij dat samen doen
De basis van onze aanpak wordt gevoed vanuit drie ontwikkelgroepen (Stevige Basis, Pedagogisch Klimaat, Wereldoriëntatie) en drie werkgroepen (Digitale geletterdheid, Beweging en Jenaplan). Als collega’s nemen we allemaal deel aan één van deze ontwikkelgroepen. Dat zorgt voor gedeeld leiderschap en gedragen verantwoordelijkheid. Jij en ik zorgen er namelijk samen voor dat de ontwikkelingen verder worden vormgegeven en uiteindelijk worden uitgevoerd. Zo komen onze missie en ambities van papier af en zijn ze elke dag voelbaar en zichtbaar. Onze didactiek is doelgericht. We hebben de ontwikkeling van kinderen in beeld en stemmen doelen en aanbod hierop af. Het Expliciete Directe Instructiemodel helpt ons om effectieve instructie te geven en in de verschillende lesfasen het begrip van de kinderen te controleren. We integreren vakken in betekenisvolle en kennisrijke thema’s. Zo vormen rijke teksten de basis voor wereldoriëntatie en worden technische en verdiepende leeslessen gekoppeld aan thematische projecten die betekenis hebben voor kinderen, ouders, verzorgers en Bemmel en omgeving. We houden zicht op de ontwikkeling van ieder kind, zodat onze aanpak niet alleen een filosofie is, maar daadwerkelijk systematisch vorm krijgt.
Hoe dat voelt in de praktijk
Een kind dat bij ons binnenkomt, maakt direct deel uit van een voorspelbaar en veilig doorlopend verhaal: opvang en onderwijs sluiten naadloos op elkaar aan, van 0 tot 13 jaar. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. En laten ze ervaren dat leren betekenisvol is zodat ze voorbereid zijn op een wereld vol uitdagingen. Dat doen we onder andere door het organiseren van krachtige en doelmatige lessen. Kringgesprekken in de stamgroep waar verhalen een plek krijgen. Samen koken in onze gezellige keuken. De partnersamenwerking met ouders en verzorgers. De vieringen waar we succes en trots delen en ook stil zijn op de moeilijke momenten. Een mini-samenleving, midden in Bemmel.
Tot slot
Alles wat jij en ik doen binnen Donatushof, van rekenles tot kringgesprek, van project tot viering, draagt bij aan dat ene belangrijke doel: kinderen met vertrouwen, verantwoordelijkheid, verwondering en in verbinding de wereld in laten stappen. Zo maken we onze missie concreet: betekenisvol leren dat zowel het hart raakt als het hoofd uitdaagt. Dat is ons verhaal. Dat is Donatushof. Of zoals de kinderen hopelijk later zeggen: “Donatushof voelde als een warm bad." "Ik heb daar met plezier veel geleerd, samen mogen ontdekken en veel vrienden gemaakt.”