Onderwijsinhoud
Effectief leesonderwijs
Effectief leesonderwijs op Donatushof kenmerkt zich door het in samenhang aanbieden van verschillende taalonderdelen binnen onze wereldoriëntatie, vormgegeven in kennisrijk thematisch onderwijs . Het betreft de aandacht voor technisch lezen (vlot en vloeiend lezen), leesbevordering en leesmotivatie, woordenschat en verdiepend lezen (door lezen, praten en schrijven de inhoud van een complexe tekst eigen kunnen maken).
Technisch lezen
Het goed technisch kunnen lezen zien we als basisvaardigheid, om zelfstandig deel te kunnen nemen aan de maatschappij. We gaan er vanuit dat bijna elk kind zich kan ontwikkelen tot een technisch goede lezer, ongeacht zijn of haar intellectuele mogelijkheden. Het voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch leesonderwijs wordt in een doorlopende leerlijn aangeboden van groep 1 t/m 8 met inzet van de methode Veilig Leren Lezen (groep 3) en (deels) Estafette (groep 4 t/m 8).
Luisteren en lezen met begrip
In onze visie op effectief leesonderwijs is de aandacht voor leesbegrip (verdiepend luisteren en lezen) gericht op het betekenisvol en doelgericht ontwikkelen van kennis van de wereld en woordenschat. De aandacht voor leesbegrip staat niet als apart vak op het rooster, maar is een onderdeel van kennisrijk thematisch onderwijs. Binnen deze aanpak staat de inhoud van de tekst centraal. Door te lezen met een duidelijk, concreet doel worden kinderen gestimuleerd om de betekenis van de tekst te achterhalen en ontwikkelen zij kennis over tekststructuren. Er is hierbij sprake van een rijke, uitdagende leesomgeving. Het aanbod bestaat uit diverse tekstsoorten en er is expliciet aandacht voor mondeling en schriftelijk taalgebruik.
Spelling
Het goed kunnen spellen zien we als belangrijke vaardigheid om je op de juiste manier schriftelijk te kunnen uitdrukken. Nauwkeurig spellen zorgt voor een leesbare tekst, voor jezelf en voor anderen. Je goed schriftelijk kunnen uitdrukken draagt bij aan schrijfplezier en geeft zelfvertrouwen. Kennis van de spellingregels zorgt dat de aandacht bij het schrijven met name uit kan gaan naar de inhoud van de tekst. Aandacht voor het spellingbewustzijn van kinderen krijgt in onze visie dan ook zowel tijdens de spellinglessen als bij de toepassing in ander werk veel aandacht.
Spelling wordt in een doorlopende leerlijn aangeboden van groep 1 t/m 8 met inzet van de methode VLL (groep 3) en Staal (groep 4 t/m 8). De methode Staal omvat spelling (gewone afspraken en ww. spelling) en grammatica.
Rekenen
Het goed kunnen rekenen zien we als een van de basisvaardigheden. Alle stamgroepleiders geven effectieve rekenlessen in kringen, kleine kringen (1-2), instructiegroepen (3-4) of tweejarige stamgroepen (5-8) met inzet van de methode Getal en Ruimte Junior.
Wereldoriëntatie
We geven thematisch onderwijs, waarbij we een stevige kennisbasis realiseren in een betekenisvolle context. Veel verschillende vakgebieden krijgen een plek binnen het thematisch werken, er is oog voor de wereld om ons heen en ontmoeting met elkaar Wereldoriëntatie wordt op deze manier als hart van ons Jenaplanonderwijs vormgegeven in thematisch onderwijs waarbij:
- We een stevige kennisbasis realiseren voor alle kinderen in een betekenisvolle context;
- We hierbij zorgen voor een meerjarenplanning en duidelijke doorgaande lijn waarbij we kennis stapelen;
- We taal in samenhang ((technisch) lezen / woordenschat / spreken / lezen met begrip / schrijven) verweven;
- We kunst en cultuur en creatieve vakken in een doorgaande lijn verweven;
- We aandacht voor burgerschap en digitale geletterdheid in een doorgaande lijn verweven;
- We zorgdragen voor ontmoeting tussen kinderen, ouders en de wereld om ons heen.
Vanaf schooljaar 2023 - 2024 is het NKC de onderlegger van het thematisch onderwijs. Het implementatietraject bestaat uit professionalisering en uitwerking van projecten door alle teamleden. Dit traject gaat vanaf schooljaar 2023 - 2024 van start en neemt een aantal jaren in beslag.