Organisatie
opvang en onderwijs
Jenaplan IKC Donatushof heeft een sterke doorgaandelijn tussen opvang en onderwijs. De opvang bestaat naast de VSO/BSO uit een kinderdagverblijf met een groep voor kinderen van 0-2 jaar en een groep voor kinderen van 2-4 jaar waarin de VE-peutergroep (Voorschoolse Educatie) in de ochtenduren geïntegreerd is. In het onderwijs werken we in tweejarige stamgroepen. In schooljaar 2025-2026 zijn er drie stamgroepen 1-2; drie stamgroepen 3-4; drie stamgroepen 5-6 en drie stamgroepen 7-8.
stamgroepen
Zowel de baby- en peutergroepen als de stamgroepen op de basisschool zijn heterogeen van samenstelling. Een groep bestaat uit kinderen van verschillende leeftijden. Zoals in de ‘echte wereld’ ervaren de kinderen wat het betekent een jongere in een groep te zijn en later tot de ouderen te behoren. Die verschillende posities doen een beroep op verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, hulp vragen en bieden, luisteren naar en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar. In ons IKC is samenwerking tussen kinderen van alle leeftijden, stamgroepleiders, pedagogisch medewerkers en ouders erg belangrijk en overal zichtbaar.
team
Met een groot team van professionals dragen we zorg voor alle kinderen op Jenaplan IKC Donatushof. Het team bestaat uit stamgroepleiders op de basisschool, pedagogisch medewerkers, directeur, intern begeleider, conciërge, huishoudelijk medewerkers, onderwijsassistent. Tijdens het schooljaar zijn er bij zowel opvang als onderwijs ook verschillende stagiaires die praktijkervaring komen opdoen.
Voor onderwijskundige en pedagogische afstemming en allerlei praktische zaken vinden verschillende vormen van overleg plaats. Dit gebeurt in verschillende geledingen. Collega's gaan vooral ook concreet met elkaar aan de slag in ontwikkelgroepen of tijdens vastgestelde werk- en overlegmomenten. Onderwerpen zijn: doorgaande lijn, pedagogisch klimaat, wereldorientatie en een stevige basis (basisvaardigheden taal, rekenen en lezen). Op deze manier geven we het leren van en met elkaar vorm.
Veranderingen in de maatschappij zijn van invloed op de van medewerkers gevraagde vaardigheden. Om daarop goed te kunnen inspelen, voeren alle teamleden regelmatig gesprekken met de directeur. In die gesprekken staat professionele ontwikkeling in relatie tot de IKC-ontwikkeling centraal. Met scholing en professionele ontwikkeling reageren we op onze eigen ambities, en ook op wettelijke vereisten.
Afwezigheid personeel
Er zijn situaties waarin het voor een stamgroepleider of pedagogisch medewerker niet mogelijk is om voor de groep te staan. In dat geval doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk voor vervanging te zorgen.
Voor pedagogisch medewerkers geldt dat zij zoveel mogelijk vervangen worden door collega's uit het eigen team. Is dit niet mogelijk dan wordt een collega van een ander IKC van Stichting De Linge ingezet.Wanneer een stamgroepleider afwezig is, kunnen wij gebruik maken van de regionale invalpool waarbij De Linge is aangesloten. Het kan echter voorkomen dat via deze pool geen medewerker meer beschikbaar is. In dat geval zijn er twee scenario's:
-
We vragen de duo partner of andere collega de dagen van de zieke collega over te nemen en extra te werken;
-
we zetten, onder supervisie van de stamgroepleider in de naastgelegen groep, een stamgroepleider in de afstudeerfase in de groep waarin hij of zij stage loopt.
Als we desondanks geen vervanging kunnen regelen, wordt de betreffende groep verzocht niet naar school te komen. De ouders van de betreffende groep ontvangen vervolgens een bericht via e-mail en Parro, waarin zij op de hoogte worden gebracht van de situatie. Hen wordt gemeld dat de kinderen de betreffende dag geen les kunnen krijgen en dus ook niet op school worden verwacht.