Jenaplanonderwijs
Onze school is een Jenaplanschool die in 1966 is gestart met de invoering van het Jenaplanconcept. Vanaf 1964 is met de voorbereiding begonnen. De naam ‘jenaplan’ is ontleend aan de universiteit van Jena, waar Peter Petersen – de grondlegger van het Jenaplan – in 1923 als hoogleraar verbonden was.
De grondlegger van het Jenaplanonderwijs, Peter Petersen, onderscheidde vier ontmoetingsvormen. Waar mensen elkaar ontmoeten, vindt gesprek, spel, werk en/of viering plaats. Die vier ontmoetingsvormen worden ook wel de pijlers of de basisactiviteiten van het Jenaplanonderwijs genoemd. We geven deze basisactiviteiten vorm binnen ons gehele IKC.
Erkende Jenaplanschool
Onze school is een erkende Jenaplanschool. Deze erkenning wordt verstrekt door de Nederlandse Jenaplanvereniging aan scholen die zichtbaar werken aan de uitgangspunten van het Jenaplanonderwijs. Visitaties vormen de basis hiervoor. Daarnaast moet de school aan kunnen tonen planmatig te werken aan de ontwikkeling van het Jenaplanonderwijs.
De erkenning wordt verstrekt vanaf 2012. We zijn er trots op deze erkenning in 2012 ontvangen te hebben.
Jenaplanvereniging
Onze school is aangesloten bij de Nederlandse Jenaplanvereniging. Deze vereniging behartigt de belangen van de Nederlandse Jenaplanscholen en legt contacten tussen deze scholen. Ruim 200 Jenaplanscholen zijn bij deze vereniging aangesloten.
Met de Jenaplanscholen in de regio Nijmegen is een directieoverleg en er zijn regelmatig studiedagen om nieuwe ontwikkelingen in het Jenaplanonderwijs met elkaar te bespreken.
Hoe doen wij dat...
IKC Donatushof geeft de Jenaplanvisie vorm door de kennisrijke thema's als het kloppende hart van het onderwijs te beschouwen. Hierin worden vakken niet los van elkaar aangeboden, maar juist geïntegreerd en in samenhang, zodat kinderen de wereld om zich heen in een breder perspectief leren begrijpen. Dit bevordert diepgaand leren en sluit aan bij de dagelijkse leefwereld van de kinderen.
- Samenhang en samen leren
Binnen de thema's werken kinderen samen, wat centraal staat in het Jenaplanconcept. Ze leren niet alleen van de stamgroepleider, maar vooral van en met elkaar. Dit gebeurt tijdens gezamenlijke projecten, maar ook in de kring en tijdens spelvormen. Hierdoor wordt het onderwijs een dynamisch proces waarin elk kind een actieve rol heeft. - Vakintegratie
In de praktijk betekent dit dat vakken als taal, rekenen en wereldoriëntatie niet alleen als opzichzelfstaande lessen worden gegeven. Zo kunnen leerlingen tijdens het thema 'Water' de eigenschappen van water onderzoeken (wereldoriëntatie), de inhoud van flessen meten (rekenen) en een verslag schrijven over hun bevindingen (taal). Dit zorgt voor een betekenisvol en samenhangend aanbod. De kennisrijke thema's bieden een context waarin vaardigheden en kennis op natuurlijke wijze worden toegepast, wat het leren effectiever en motiverender maakt. - Vier pijlers
Het aanbod is geworteld in de vier Jenaplan-pijlers:- Gesprek: Kinderen leren hun kennis en ideeën met elkaar te delen en te reflecteren op het geleerde.
- Spel: Tijdens spel worden vaardigheden geoefend en sociale competenties ontwikkeld.
- Werk: Taakgericht werken, samen en zelfstandig en verantwoordelijkheden dragen.
- Viering: Gezamenlijke activiteiten worden gevierd, wat de gemeenschapszin versterkt.
Informatie over Jenaplanonderwijs
Wilt u meer weten over Jenaplanonderwijs? Kijk dan op www.jenaplan.nl.
Er is in ons Integraal Kindcentrum een algemene brochure over Jenaplanonderwijs voor belangstellende ouders.